الاثنين، 25 أغسطس 2014

سؤال و جواب (٣): أريد أن أسافر و لكن ..

س: طيب هو أنا كبنت أبحث و أتمنى الارتباط بشاب طموح و نسافر نطلب العلم .. أو حتى أعينه .. لكن ألاقيه فين؟ج: طيب يعنى في شباب كثير لكن سيادتك عندك تحديات


س: تحديات زي ايه؟ج: عشان أكون واقعي لازم تعملي حسابك تكوني من محبي المغامرة و المخاطرة


س: ممكن توضح؟ج: أولا تركزي على طموح الأسرة و تهتمي بتحقيقه سوياثانيا تنسي الشكليات و مواطن الفخر التي تتباهى بها العائلات مثل قيمة الشبكة و المهر و كل دهثالثا بلاش موضوع الشقة يقف عائق طالما لسه أمامكم سنوات في الغربةرابعا تحاولي تقنعي الأهل بأن أهم شئ عندك مشاركة الطموح و أن قيمة المكافحة لتحقيق مستقبل أفضل لا تقاس بإمكاناتكم في سن الشباب و لكن بطموحكم و إنجازاتكمخامسا لو لم يتقدم لك أحد حاولي تقنعي أهلك أو أصدقائك بالتوسط مع من تتوسمين فيه خيرا


س: طيب أنا موافقة على كله و عندي استعداد اغترب و نكافح سويا .. إنما "خامسا" دي صعبة .. كرامتي لا تسمح .. أعمل ايه؟ج: تأكدي أن من في ظروفك بالمئات و الآلاف لكن أنتم محتاجين تتشجعوا و تبدعوا و تخرجوا بره التقاليد الهلامية طالما لا تخالفون شرعا


س: بمعنى؟ج: يعني مثلا مش أم المؤمنين خديجة هي من بادرت بالطلب


س: صحيح لكن ...ج: لكن ايه؟ حضرتك أقل منها بكثير .. يعني مفيش قصة الكرامة دي .. دي حجة هلامية من صناعة مجتمع تخلف عن جوهر الحياة .. و بعدين عندكم مواقع التواصل و الجامعات و غيرها .. ممكن تفكري مع زميلاتك في كيفية مناسبة لعرض الموضوع لكن أهم شئ يكون الأهل في الصورة


س: طيب يعني كده نكسر بسهولة حواجز المجتمع؟ و كلام الناس؟ج: كلام الناس لا بيقدم و لا يأخر 
و بعدين نحن لا نكسر الحواجز بل بالعكس نفتح الأبواب


س: طيب هو مش من حقي أحب قبل الجواز؟ج: طيب سأعتبر نفسي لم أسمع السؤال .. اللي بعده


س: طيب أعرف منين إننا سنحب بعض بعد الجواز؟ج: أولا في قعدة عائلية ثم قبول ثم خطبة تتبادلوا فيها الأفكار و الآراء و الاحترام و تتعرفوا على مواطن القوة و الضعف .. و لو هناك توازن و نية صادقة في بناء أسرة و مجتمع صالح ربنا سيغرس الحب و الكلام الطيب فيكما غرسا


س: بس الكلام ده مش في الأفلام؟ج: يعني أنا لو اتفرجت على فيلم رعب أو ساسبنس هطلع ألاقي الناس كلها زومبي أو البوليس بيطارد عصابة القناع الأسود .. محدش بوظنا غير الإعلام الهابط ده


س: هابط ايه بس ... الحب و الرومانسية قبل الزواج يا عم الحج ..ج: طيب ادخلي على السؤال اللي بعده عشان هيجي لي هبوط من العك ده


س: طيب معندكش عريس؟ج: عندي بس ملهمش في الأفلام


س: يا سيدي انت صدقت .. أنا عاقلة و رزينة .. مش باين و لا ايه؟ج: طيب سكتك خضرا و ابقي فوتي عليا الأسبوع الجاي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق